Mapa rokle

Strmost 2/5
Překážky 2/5
Délka 4/5

Pro rokling objevila Průzkumníklára.

Popis trasy

Od autobusové zastávky „Loučná nad Desnou, Kouty nad Desnou, pošta“ pokračujte po asfaltové cestě až k rozcestníku Knížecí cesta, zde můžete vstoupit do koryta Hučivé Desné, která postupně přejde v Poniklý potok. Ze začátku je koryto široké, přechází v užší a hodně skalnaté.

Po asi 500 metrech potkáte přehradu. Dejte pozor na překážky v podobě spadlých stromů a kmenů. Koryto plní velké balvany, po nichž voda skáče. Potok tvoří hodně zákoutí a smíšený les plný buků a smrků skýtá příjemný stín. Kolem potoka je hodně skal a velkých balvanů, které připomínají spíše kamenné pláně. Můžete zahlédnout i polorozpadlé hráze a sklepy postavené člověkem. Když budete pozorní, zahlédnete i strakapoudy, pohybuje se jich v okolí rokle opravdu hodně. Čím výše se dostáváme, tím víc se potok zužuje a dělá zatáčky a meandry, jak si voda hledala cestu skrze tvrdý povrch.

Po asi 2 kilometrech narazíte na Poniklý vodopád. Jedná se opravdu o krásný přírodní útvar. Vodopád je velmi dobře přístupný a má dvě ramena, která jsou oddělena výrazným skalním předělem. Levé rameno je větší a teče jím více vody. Pravé rameno je prudší. Výška vodopádu je asi 3 metry a proteče jím až 120 litrů vody za vteřinu! Dále nad vodopádem můžeme najít další drobné kaskády a vodopádky, žádný z nich už ale není tak mohutný, jako Poniklý vodopád.

Za vodopádem si můžete prohlédnout památný strom. Jedná se o mohutný smrk s obvodem skoro 400cm. odhadovaný věk stormu je někde mezi 160 a 210 lety. S výškou 37 metrů by poskytl opravdu hodně dřeva – objem činí až 17m³. Památným byl vyhlášen v roce 2012.

A když budete pokračovat dál, můžete se občerstvit u Poniklé studánky. Studánka je pod správou hydrometeorologického ústavu, takže voda je nezávadná a chutná opravdu výborně! Na rozcestí potoků se dejte doprava. Pokud vám zbyde čas, můžete se vrátit a prozkoumat i levou stranu, obě jsou krásné.

Pokračujte Poniklým potokem až k jeho prameni, kde se můžete občerstvit u studánky Furmanky. Odtud pokračujte ještě asi 800 metrů na Spálený vrch, což je mimochodem další vytipovaná lokalita na stavbu další přečerpávací elektrárny (podobné jako Dlouhé stráně). Ze Spáleného vrchu se vydejte na vrchol Vozka a odsud sestupujte po zelené turistické trase až do cíle.